torsdag 3 februari 2011

Inte stoppa i munnen....

Jag vill börja med att tacka för alla goa kommentarer jag får!!
TACK de värmer verkligen å gör att jag orkar kämpa vidare!
De betyder mer en vad ni tror!
Så Tack tack tack!

Vissa dagar är lite knepigare en andra, vist jag är nästan alltid hungrig, å jag jobbar på café vilket inte gör saken lättare. Men de är jag van vid, att alla äter runt omkring mig (en av bagarna vågade knappt äta lunch med mig idag för han ville inte suktas, gulligt :) att allt på jobbet luktar underbart, att familjen har fredagsmys utan mig. Jag är van och de stör mig inte så mycke. Som tur är så har jag sluppit laga mat, Micke har lagat all mat den senaste månaden. 2 gånger har jag lagat mat under 1 mån!!! Då har jag gjort plättar, föe steka plättar är de värsta Micke vet :)

Men så idag....... först har jag packat underbart doftande chokladrutor på jobbet......i vanliga fall när jag packar kakorna brukar de slinka ner en å annan kaka..... kvalitetskontroll kallar vi de på jobbet ;)

Sen va de så underbart väder när jag slutade att jag bestämde mig för att gå hem från jobbet. Det va lääääänge sedan jag gick hem å solen sken! :)
Då jag endå gick förbi affärn köpte jag med mig fläskfilé, de enda som saknades för kvällens midda..... hade dock inga pengar på kortet!!!! Grrrrr irriterande, ja va svettig å sjukt hungrig å hade inga pengar! Men som tur vava Kajsa hemma (Micke va ute å sprang) så efter lite dirigerande via tele hade hon faktiskt lyckats föra över pengar på mitt konto så jag kunde komma hem med lite midda :)

Kajsa hade svenska läxa.... sånt ja inte kan, vet att ja gjorde de provet hon ska göra 5 gånger utan att få godkänt!! Tillslut gav läraren upp.....
Så de va inte läga att ja skulle lära henne detta, Micke fick ta pluggandet
(vilket han oftast gör) å ja lagade mat...... jag lagade mat..... lagade mat...... mmmmm ljuvlig god mat!

Å nu kommer vi till de svåra!!!! Koka pasta men inte kunna smaka av om den är färdig! de är inte svårt, man frågar nån annan, men av ren vana är de lätt att man själv stoppar saker i munnen! Som när ja råka få färskost på fingret.... inte stoppa i munnen, torka av. Man måste tänka hela tiden så nått inte åker in utan att man tänker på de!

Så åt familjen god god mat å ja titta på.
Kajsa sa sen att hon skulle ha med sig nått hembakat till skolan i morrn.....
Uff, ska man behöva baka också.... ja ja, hon ville ha maränger å de fick hon



Så Kajsa Rasmus å ja gjorde maränger. gul/vita maränger med silverkulor :)
va vi där igen, inte stoppa marängsmet i munnen!! Inte kunna smaka av när dom är färdiga om dom är ok..... Men dom såg fina ut :)

Å när man gör maränger så blir de en massa gulor över....... Onödigt att kasta, så jag gjorde äggtoddy till resten av familjen..... inte stoppa toddysmet i munnen!



Äggtoddy väckte lite minnen från barndommen :)
Vi gjorde ofta äggtoddy när vi va på landet.
Mamma å Björne hade alltid diskussion om de skulle vara bara gula eller hela ägget....
Vi körde alltid i elvispen, men nu har Björne lärt ungarna att man minsann inte kan göra på annat vis en i en kopp!! Alla får varsin kopp å får vispa på tills armen värker å man nästan ger upp....

Ute på Tornö hos mitt ex mans familj, där fick man alltid äggtoddy på påsken :)
Ett kärt minna jag bär med mig. Äggtoddy, goda grejer de :)

2 kommentarer:

Jessica sa...

Jag förstår verkligen hur stark du måste vara för att inte falla för alla vardagliga frestelser. Du har ju kanske inte världens lättaste jobb heller när det gäller frestelser. Jag menar, många andra behöver bara tänka på att hoppa över bullen vid 3-fikat å sen gå tillbaka till skrivbordet...Men har man ett helt bageri runtomkring sig hela dagarna som retar varenda nerv i kroppen så måste man verkligen stålsätta sig. Jag tycker du är otroligt stark!
Jag vet att du kommer klara det!!!
KRAM <3

badanka sa...

Duktigaste Karin! Kämpa på - det är bara 1 person som kan fixa dettta och det är du, din vilja. Jag vet att du kommer klara det. Tror det viktigaste är att tänka framåt att ändra vanor - mys framför tv behöver inte innebära gott å socker - att man gör annat än att äta tillsammans:) jag hejar på dig och på din familj - som stöttar dig i detta. Puss å kram