torsdag 22 oktober 2009

Bråkig morgon

Nån mer en jag som har problem med stressiga mornar???
Jag är så trött på att tjata och dividera Rasmus varje morgon!!
I morse vägrade han att följa med Micke till dagis utan ville stanna hemma med mig och tjejerna (vi äter frukost hemma, men det var Mickes morgonlämning å då blir det frukost på dagis för Rasmus) Å vist, jag förstår Rasmus, att han också vill vara kvar när tjejerna får det.

Så han fick stanna kvar och jag fick stressa i väg med honom och komma sent till praktiken. För han skulle inte klä på sig, inte borsta tänderna ingenting skulle han göra i morse.

Men som tur va så gick lämningen jättebra!! Å skönt de, för jag tror ja hade satt mig på golvet å börjat gråta om de hade blivit bråk vid lämningen!

Så hur gör man?? Hur får man en lugn och mysig morgon utan bråk!!??

4 kommentarer:

Helena sa...

Ja du, inte har jag något universalknep. Jag har en snart 4-årig Rasmus som trotsar till tusen ibland. Det vi har märkt fungerar rätt ofta är att sätta en timer. Förvarna honom om att om t ex 10 minuter ringer klockan och då är det dags för påklädning. Detta kör vi med både på morgonen och på kvällen när det är läggdags. Tur att trots inte är för jämnan. Lycka till!

Karin sa...

Men Helena vilken smart idé, den snor ja direkt!
TACK!

Man kan ju tycka att ja borde vara expert då jag endå har tre barn..... men de va så länge sedan nån av tjejerna va i trotts att ja inte alls kan komma ihåg hur jag överlevde då!!

Har dock nått svagt minne av en liten 3 årig Madicken som låg och sparkade hej vilt med armar och ben, liggandes på trotoaren vid bussen, så folk fick kliva över henne när dom skulle gå av! Resen av den perioden har jag förträngt!

TACK å kram
Karin

Helena sa...

Hihi ja man förtränger lätt sånt där ;-)
Så länge man följer upp det man säger och håller på 'timer-ringningen' så har man stora chanser att lyckas många gånger.
Kram på dig och go'natt.

Hemmabloggaren sa...

Ingen aning men en timer kanske skulle funka, får fundera på det...

Trevlig helg.