lördag 31 oktober 2009

Pumpadax


va de pumpadax :) Så här såg våran pumpa ut.. innan..
Vi har köpt en mindre också, som vi skall sätta på pappas grav i morgon.
Rasmus är helt inne på att vi skall gå dit på kvällen med ficklampor, jag längtar, det finns inge vackrare en Skogskyrkogårn på Alla helgons dag!


Å så här såg den ut när ja va klar.. efter mycke svärande över allt karvande för att få bort de hala, slajmiga trådköttet och alla pumpakärnor som flyger överallt. Tänk att man förtränger detta till nästa år!
Å ser ni dom två "konstiga" gröna ljusreflekserna på pumpabilden... dom va på olika ställen på alla bilder, fast jag stod likadant och tog bilderna i rad, å på vissa fanns dom inte alls.... spöke???





Jag tände även lyktan som min lådsaspappa Björne gjort till mig, den står nu på bordet inne i "fågelburen" som bästa grannen kallar den för.... pergolan alltså.


I dag har jag "höststädat" stängt ner trädgården :(
Dum som ja är så har ja helt glömt att beskära plommonträdet i år! Det skall göras efter skörd, hur kunde ja glömma de?? Ja har ju redan planerat vilka grenar som skall bort, tiden bara flög iväg och nu är det försent.


Här under gömmer sig mitt vackra rabarberfat!
Jag tycker alla gula löven är så vackra, så dom får ligga kvar.
Men jag har plockat bort fatet, ljuslycktorna, stolarna, krukorna, soppat in en massa löv runt rosbuskarna så dom inte skall frysa om fötterna, plockat under parasoll och dynor, lagt pressäning över grillen och rasmus utebord/stolar och tagit fram pulkor och snöskyffel, så jag inte behöver pulsa i snön fram till förådet och svära över att jag inte får fram dom, , nu är allt redo för vinter!

Rasmus fick för sig att han skulle klättra i träd. Rasmus och Kajsa har varit så duktiga i dag och hjälpt mig att stänga trädgården. Starka små händer har burit och soppat.


Kajsa älskar sin tomteluva, den åker fram så fort de närmar sig jul.... eller närmar sig....

Min underbara trädgård vägrar att ge upp!! Dessa blommor har jag plockat i dag!! Älskade trädgård, du kan vila nu!


Å ja vet, galet, men jag kunde inte låta bli!!! Å sjukt gott va de! Å va ja längtar till jul!

Inga kommentarer: