fredag 12 februari 2010

leksakskaos


Tydligen är de roligare att leka om man häller ut hela leklådan på golvet.......


Mitt i leken/fotograferingen kommer Madicken hem från skolan och Rasmus flyger upp för att möta henne i hallen. Han älskar verkligen sina systrar och njuter i fulla drag nu när dom är hos oss!


I morse när jag skulle sätta på honom "Hallo kitty" tröjan han köpt för egna pengar ville han inte ha den på sig! Han berättade att två av killarna i gruppen säger att den är ful och att han inte får ha den på sig! Shit va ledsen jag blev!! Naiva dumma ja trodde att vi nu 201o hade släppt sånt skit bakom oss och lärde våra barn att alla har rätt att se ut och vara som dom vill!! Men tydligen inte.

Jag sa till Rasmus att han skulle säga till killarna att han struntade i om dom tyckte att tröjan va ful och att han får bestämma själv vad han vill ha på sig! Han tog på sig tröjan efter vårat lilla snack. Ja trodde faktiskt inte att man skulle behöva fostra killar att stå upp för sig själva mot sitt eget kön. Ja har nött in de i tjejerna, att dom duger som dom e å "ta inge skit" som grynet sa, men tydligen måste man lära sina söner de samma. Tänk att man inte ens när man är 3 år skall få klä sig som man vill!

Jag tog upp detta med förskolepedagogen direkt när jag kom till dagis, på engelska så att Rasmus inte skulle förstå. Jag hoppas verkligen att det blir bättre, undra om ja skall skriva ett litet "brev" och ge till alla föräldrar??!!

När ja sen gick till jobbet å gick förbi tjejernas skola såg jag en kille i typ 1-2:an som tog tag i en av sina tjejklasskompisar och sparka henne hårt två gånger i ryggen, när han släppt henne kom nästa kille och mula henne å drog ner hennes mössa å skaka henne. Då fick jag nog och röt till!!
SLUTA genast med de där, forstätter du med sånt kommer jag ringa upp din lärare.
Jag önska att jag även sagt till henne som blev sparkad att hon inte skall acceptera att bli sparkad! Alla har rätt att gå till skolan å känna sig trygga och bekväma!
Jag tänker skicka ett mail till rektorn på skolan i dag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men fy va mycket hemskt på en gång. De är helt otroligt att barn kan vara så elaka mot varandra. Tänk om alla bara kunde få vara som man är utan massa påhopp. Jag blir verkligen lessen när jag läser de du skriver. Jag är väldigt noga med att påpeka för min son att alla får vara med, ingen är dum, man får se ut hur man vill och så vidare. Kram

Emma sa...

Herregud man blir ju mörkrädd när man ser hur barnen behandlar varandra redan på dagis!
Har märkt av sånt på vår dotters dagis med och det är så ledsamt och det borde motarbetas med stor kraft från pedagoger och rektorer, samt föräldrar. Tyvärr tror jag att många föräldrar inte har "tid till barnen" på det sätt som barnen behöver.

Otäckt det du såg på skolan, jag hade gjort samma sak och sugit tag i ungens nacke å dragit honom till rektorn!!! AH, vad arg jag hade blivit!
Några unger gick förbi min hage till mina grisar i sommras och gick in till dem och slog dem med en kratta, du kan tro att jag gick i taket, var arg i flera dagar sen och ringde deras morfar som jag vet att de var hos....
Vuxna måste visa vad som är rätt å fel! man måste agera!

Bra gjort!!
Och självklart ska du skriva ett brev till rektorn elle ringa, kanske de kan lista ut vem pojkarna var?

Ha en bra helg!