måndag 17 augusti 2009

Grattis på 70 års dan i dag!



Hej Pappa

Hur har du de i himlen? Om du får välja så äter du väl kräftor och en massa frukt hela dagarna och sitter och spanar på oss, dina barn.
Mediumet jag pratade med för ett tag sedan sa att du alltid är med mig nu. Att du har funnits här för mig nu när det har varit tungt. Har du de pappa? Finns du här hos mig?

I dag är det din födelsedag, du skulle ha blivit 70 år i dag! 70 år, de e ju galet! För mig blir du aldrig äldre en du är på bilden ovan. Den bilden är den sista jag tog på dig. Minns du, när vi va ute på Möja och fiskade.



Jag äter kräftor till din ära i dag och prinsesstårta, eller "Hammarbytårta" som du kalla de för.

Jag önska du fortfarande levde. Du hade varit stolt över syrran, hon är så duktig och kämpar på med sina studier, hon vet vad hon vill och ser till att lyckas med det. Du skulle ha gillat de.
Du hade skrattat gott åt Rasmus och hans fotbollssparkar, fotbollar flyger jämt här hemma, vi hade dock bråkat om vilket lag han skulle heja på. Du hade sett en massa Sanna i Madicken, dom är så lika!

Tänk att du har 9 barnbarn, de flesta av dom har du inte träffat. Jag vet att du tyckte de va tråkigt att vara ensambarn, det va nog därför du ville ha så många barn själv och du hade gillat att vi fått så många barn! Du hade varit så stolt över din stora familj!

Jag saknar dig så mycke, dagar som denna, din födelsedag är extra svåra!
Ha de gott i himlen, hälsa farmor och farfar från mig.





Syrran Rasmus och jag har tänt ljus på pappas grav.

Rasmus hjälper gärna till, han håller jag tänder.


Sen sätter vi tillsammans ner ljuset i lyktan.
Kolla in hans bruna arm mot min vita, man kan ju undra om vi har varit i samma land i sommar!!

Rasmus kollar om ljuset brinner, de tog några försök, de blåste så mycke.


Måste kolla ordentligt i, om de verkligen lyser :) Han tycker de e så spännande :)


Sne å vind... men ja vet inte hur många lyktor vi köpt, av nån andledning så försvinner dom....


Rasmus går runt och kollar andra gravar. Vissa är smyckade, vissa tomma, denna han står vid nu hade en häst :) De gillade han, men även fjärilar, duvor, änglar å div leksaker gillades. Det blev mycke, Nej Rasmus inte röra, bara titta.


Busig kille :)
Han hittade en jättefin begonia på marken.

Såg nästan ut som en ros.



Vi går alltid runt och kollar lite på alla gravar. Det är så lugnt och vackert här. Jobbigast är alla bebisar och barn som ligger här. Men de får en att uppskatta de man har, vi måste va rädda om varandra och livet.






När vi närmade oss graven kände Rasmus igen sig å sa, att här hade han minnsan varit med Kajsa och Madicken.




Höger sida på kortet är minneslunden, där ligger min farmor och farfar.
Jag försökte förklara för Rasmus att det är mammas pappa vi skulle gå och tände ljus hos. De va ett tag sen han va mekyrkogård Han undrade självklart varför han va död. Ja sa att de va för att han va så gammal gammal, så va de ju inte, han drunknade, men ja vill inte att Rasmus ska bli rädd för vatten, så vi tar den historien senare.
Han kollade upp i himlen och sa att där uppe är din pappa. Varför? Mycke varför och jag drog historien om att man kommer till himmelen när man dör om å om igen.
Det syntes att han funderade, han vände bort huvudet i bland och tittade på himmelen.
Tillslut sa jag, Rasmus när du blir jättegammal och dör, då kommer morfar Bosse stå där uppe i himmelen och vänta på dig och säga, välkommen till himlen Rasmus.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Va fint du skriver! Blir tårögd och tycker att det är synd att din pappa inte lever och kan ta emot dina fina gester, tankar och goa kärlek... han hade tyckt om er alla!!

Kram Malin

Katja sa...

Tack för den fina texten syster-yster. I natt drömde jag att han kom hem, att han bara hade varit borta ett tag. Konstigt det kan bli ibland.
Ha det så bra!
Kramar

Jessica sa...

Tårarna rinner ner för min kind när jag läser...känner med dig i varje rad min älskade vän och jag tror på vad ditt medium säger om att han vakar över dig och dina barn varje dag.

Livet är bra märkligt ibland och ofta funderar vi, varför? Men kanske var det just därför... för att han alltid ska kunna vaka över er... som han var tvungen att lämna er så tidigt...

Stora kramen!

Anonym sa...

Grät när jag läste Dina ord Karin,
De som är borta är alltid med oss, nästan som att dom är lite närmre än de levande ibland.
Kram Gunilla

Aurosia /Sanna sa...

Oändligt många tårar tillägnade till den sorg vi alla syskon/familjer delar för honom.

Skrev just själv ett inlägg till honom, som rörde upp många känslor...

(är det okej om jag lånar en bild på graven till inlägget?)

Massa kramar till dig min vackra syster!

Jeka (Jessica) sa...

Många grattis till din pappa på 70-årsdagen.
Jag vet hur du känner just nu, även om inlägget är en dag el två försenat.
Klart han vakar över er, alltid & jämt.

Karin sa...

Till Jessica
TACK vännen!!

Å syrran, ja grät när ja läste din komentar, hur många gånger har man inte haft den drömmen :(

Å tack alla andra för alla stärkande kommentarer

Nallebr.. sa...

Du får mig att gråta, tårarna rullar ner för kinderna.så fint skrivet..