tisdag 4 november 2008

Nakenchock

Jag har fått en fråga under inlägget "vattenkrig"
Så här har anonym skrivit.

Hej! Du har en underbar pojken men varför lägger du ut bilder med hans penis? Jag talar inte om pedofili eller något annat utan helt enkelt om hans integritet och värdighet. Hur söt han än är borde hans kön inte läggas ut till allmän beskådan. Jag bifogar några filer till dighttp://mocca.blogsome.com/2007/07/17/384/Hon skriver mest om pedofili men jag såg en annan blogg som mer inriktade sig mot barnets rätt att slippa "ståta" med sitt kön på sidorna. Kan jag hitta dina nakenbilder på sonen så kan flera och varför utsätta honom för det. Vänliga hälsningar

Jag vet att många av er inte kommer att hålla med mig i mitt resonemang, men jag vill endå "förklara" varför jag gör som jag gör.
Vi är en väldigt "naken" och naturlig familj, ingen av mina äldre döttrar skäms över att gå runt nakna, inte ens för deras lådsaspappa Micke. Vi har alltid varit mycket nakna och kommer alltid vara det. För mig är det inte konstigt att vi sover nakna och går runt nakna på morgonen, innan vi lokaliserat de kläder vi skall ha.
Jag vet att det finns pedofiler. Men om man skall tänka så, att man inte kan lägga ut bilder på sina barn nakna, då kan man inte heller gå ut, man kan bli våldtagen, man skulle inte kunna gå på krogen, man kan bli drågad, gå på banken, de kan bli bankrån osv.

Jag vill att mina barn skall känna sig fria i sina nakna kroppar, jag vill att dom skall veta att alla ser olika ut och att det är ok. Jag vill inte att dom skall skämmas! Detta är jätteviktigt för mig!! Jag vill att mina barn skall kunna bada nakna på sommaren (kanske inte de stora tjejerna, men små barn) Rasmus badade naken hela sommaren, man kan inte tänka så, att det kanske sitter pedofiler på stranden!!

Jag vet att många av er kommer tycka att jag tänker naivt, men detta är vad jag känner och tycker. Hoppas inte det blir nån jättedebatt om detta nu. Jag orkar inte med en massa bråk bara för att jag tycker att naket är naturligt och inget att dölja.

Anonym, jag respekterar din åsikt och jag förstår vad du menar. Jag tycker bara annorlunda.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig, syster-yster.

Anonym sa...

Bra skrivet... Men -bara- en tanke, kan man inte blurra den delen? För barnen läser väl inte bloggen, så jag tror inte de skulle ta illa upp eller känna sig censurerade.

Vi lever i en så ofattbart sjuk värld, senast igår så fick jag en bild på två BARN som hade sex, framför mig!! [Var inte ens inne på en sån sida eller någonting!]

Men jag förstår verkligen ditt resonemang. Och ibland tror jag att det räcker med naken barnhud för att de ska bli nöjda. Det är som att jag lånade bilden där jag och pappa ligger i soffan och jag är naken [fast inget egentligen syns]. Men herregud, vi är alla nakna under kläderna!! Jag kommer inte ta bort den bilden, för den betyder mycket för mig. Kanske just för att den symboliserar en pappakärlek och nakenhet inför att man inte har något att skämmas för (inte bara vad det gäller kroppen).

Idag har jag svårt att vara naken, då det ligger så mycket dysmorfofobi i det, men också rent allmänt. Spå att plåtas så är JÄVLIGT jobbigt, det kommer jag inte ljuga om. Men jag gör det ändå, för att jag vill hylla kurvor och för att jag alltid älskat allt kreativt. (Ska skriva mer sen om mina halvpåklädda bilder i bloggen, om varför jag har dem.)

Det är pedofilerna som ska ändra sig, inte nakna barn. Det känns lite som när folk frågar en våldtagen kvinna om on hade en utmanade klädsel. Helt jävla sjukt.

Kramar <3

Anonym sa...

Hej! Jag skrev som anonym det inlägg som här kommenterats och tänker inte inleda någon debatt utan bara förklara mig lite. Pedofiler tänder nog på alla barn oavsett om de har kläder eller inte och inte ska vi anpassa oss efter dem. Jag tänkte nog lite mer att jag tycker många föräldrar borde vara lite mer "privata" med att visa sina barns nakna kön. Större barn och vuxna läggs ju aldrig ut på nätet utan det är de mindre barnen som på något vis blottas inför alla okända främmande ögon. Vi lever ju i en ganska tråkig strikt och klädd kultur och det är just att man alltid säger att barn ska vara nakna. Varför då? Vi andra är ju inte det i det offentliga.
Sedan hur vi badar och är hemma det angår ingen utan det är just i offentligheten. Jag har också skrivit till blogginnehavaren och förklarat mig. Hennes oaffekterade lugna svar var faktiskt befriande. Många föräldrar hade nog nackat mig men här blev jag lugnt och snyggt bemött.
Vänliga hälsningar och kramar från Marita

Anonym sa...

Bra svar Marita! Måste bara ge lite synpunkter...

Jag tror faktiskt inte alla pedofiler tänder på alla barn. Kanske i alla fall. [Jag hoppas det!]

Jag såg senast idag en dokumentär om just detta ämne och där beskrev de just den vinkeln. Jag har alltid tänkt att de tänder på -alla- barn. Men deras drift är ju som vår sexdrift (fast sjuk!!) och inte tänder vi på alla som är av det könet vi gillar... Jag vet faktiskt inte, för jag har aldrig känt så. Men många pedofiler beskriver att de vill lära känna barnet först och sedan tänder de till rejält. Men jag gissar att alla fungerar olika.

Jag ska ärligt erkänna att om jag hade barn så hade jag nog valt att censurera deras kön om jag hade tagit såna bilder. Och jag vet ju att min syster, Karin, inte tar såna bilder för att han är naken - för det är han ju ofta. Utan hon tar de ju för att förviga hans barndom, vilket är ovärderligt i bilder.

Så att säga att Rasmus [barnet] ska behöva klä på sig varje gång hon ska fota, är fel för då lägger man skulden på barnet. Men jag hade nog blurrat de mest privata delarna. Även om det är sjukt att det ska behöva vara så. Men det känns som en säkerhetsåtgärd på nåt sätt.

Ungefär som att när jag har varit på krogen och kanske haft urringat [surprise!]... På vägen hem då, bland alla fulla as, så drar jag alltid upp och undviker alla blickar. MEN hade jag ändå blivit våldtagen och kränkt, med eller utan urringat hade jag aldrig nånsin tagit på mig skulden. Aldrig!! Men jag vill göra allt för att förminska risken så att säga.

Men det är Karins underbara barn och hon gör absolut som hon vill.

Och jag tror och hoppas inte att nån pedofil läser denna bloggen (i så fall: hurru!!! gå härifrån!!). Hehe. ;P

Anonym sa...

Och som svar på varför det alltid är små barn som "får" gå nakna. Jag tycker svaret är självklart :) För att de ännu inte har en tanke på att deras kropp om flera år kommer bli sexuell [kanske]. De befinner sig bara i en pigg kropp som vill springa runt och kläder sitter bara onödigt åt då.

De skäms inte, de kanske inte ens har en tanke på att folk kanske ens reflekterar över deras nakenhet.

Jag tycker inte vi ska hindra barnen från att vara så nakna DE vill. Och INTE för att kritisera Karin nu, men att ta kort är ju hennes val och det är dem som hamnar i bloggen. Så det är ju inte barnets val :)

Jag är så glad för att dessa barn ännu inte upptäckt stringtrosor, push-up, body shapers, och andra plagg som ska "sexualisera" vår kropp. De bara är. Precis som de är.

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Hej nakenfis,
du har en utmaning hos mej!
Kram H

Anonym sa...

Hej! Kul Sanna/aurosia att du skriver så intressant att jag måste svara även om jag inte tänkt debattera för visst måste ungar få springa nakna. Egentligen var det nog snarare fotot på nätet och att man kanske blottar ungens privata zoner som jag tänkte på. Att ta kort på ungarna är ju naturligt och vi hittar nog alla lite nakenbilder när vi var små. Jag har sett en nakenbild på mig när jag t o m var fem år och hela könet är väl synligt. Men som äldre hade jag nog skinnflått min mamma om hon visat kortet för andra än familjen. Och det var nog lite det jag tänkte på när jag skrev. Det är inte barnens nakenhet utan att man gör deras snoppar och snippor offentliga för alla att se. Jag har ju inte haft barn så jag ser det väl ur en annan synvinkel.
Det är egentligen konstigt att tänka på när man, som barn, börjar skämmas över att vara utan kläder. Det har jag funderat över ibland. När händer det och vad säger vi vuxna till barnen som får dem att börja skämmas? VI vet ju alla hur killar och tjejer ser ut och ändå så skäms vi. Jäkligt konstigt faktiskt!!
Det du skriver om tangatrosor och bh för ungar är så groteskt att jag mår illa.
Ännu värre är alla sexbilder på barn. Jag har sett poserande bilder på lite större barn där de sitter lite utmanande och fotot är arrangerat. I Karins bilder på RAsmus är det sådan värme och jag känner nästan att jag hade velat ha barn när jag var yngre. Nu törs man knappt säga att man vill hålla en liten knubbig tvååring p g a alla diskussioner om barn. Men de är ljuvliga när de är så där mjuka och knubbiga. Jag har kompisar som haft småttingar och de är så fina. Tanken på att någon vill ha sex med dem gör mig heligt förbannad. Inte tror jag Karin lockar pedofiler att göra något men en och annan njuter nog av bilderna av en annan anledning än du och jag som ser ett vackert sommarkort.
Men inte ska pedofiler få skrämma föräldrar att klä sina barn när de faktiskt ska bada eller leka.
Det är faktiskt kul att diskutera med någon som är lugn och saklig och inte blir förbannad. Som jag skrev igår så hade flera föräldrar säkert bett mig dra någonstans men här är det lugna och sakliga diskussioner.
Ha en bra kväll!!
Pedofilerna kan vi väl skicka upp till isbjörnarna på Antarktis ifall det blir matbrist p g a snösmältningen. Jag saknar nästan ord för vad jag känner inför pedofiler..

Karin sa...

Hej Marita

Kul att du känner dig fri att diskutera och utrycka din åsikt här hos mig :) Jag förstår precis vad du menar och det är skönt att vi kan "prata" om det utan att den andre känner sig sårad eller hackad på.
Du och min lillesyrra verkar ha hittat varran i ert avsky mot pedofiler, usch, vilka hemska människor de är, stackaran som har den böjelsen att dom tänder på barn.
Min stackars lillesyrra har jag också lagt ut naken på bloggen, bilder från när hon va barn alltså:) Tänkte faktiskt inte ens på att hon va naken, å att det skulle vara nå konstigt med det! Jag har ju sett henne naken som barn, bytt blöjor och badat med henne. Men men, jag är väl naiv och naken blind :)

Anonym sa...

Hej Karin! Vi har nog alla varit nakna på bilder och bara för några år sedan tänkte jag inte ens på om ungar var utan eller med kläder. Du, fortsätt vara "naiv och nakenblind" som du själv säger. Jag tycker "naiv" är detsamma som godhjärtad och det är annorlunda idag när alla tänker på sig själva och när vi alla bara vakar på och reagerar på varandra. Och ge din vackra lilla kille en kram. Två år är han visst och han skulle kunna vara "reklambarn" i sådana där fina reklamfilmer eller bilder med små barn på ängar. Din blogg får mig att längta efter sommar och sol. Den är så ljus och glad och härlig. En blogg jag hoppas fler hittar till. Där står det mycket klokt och läsvärt för oss alla. //Marita

Anonym sa...

Marita:

Tack själv för att du kan hålla diskussionen på en behaglig nivå. Jag tycker det säger ganska mycket om personen - man måste ju kunna ha olika åsikter utan att såra den andra som tyvärr väldigt många gör.

För vi alla har olika synsätt... Som det faktum att du Marita, inte skulle gilla att bilden på dig som en naken femåring visades för andra. Och det är helt okej! Det får vara så! Och jag tror att om Rasmus sa, när han blev äldre, att han vill att de bilderna försvinner från bloggen - så tror jag att Karin tar bort dem. Och förhoppningsvis kommer han inte alls att ha känt sig kränkt över att de varit ute. För nakenhet är bara nakenhet och det behöver inte alls vara sexuellt. Men tyvärr gör dessa pedofiler det till det och det hämnar oss andra.

Jag kan säga såhär... Jag har själv haft en bild från en midsommarfest, på mig då jag väl inte var spiknykter, klockan hade blivit tidig morgon och min klänning åkte ner lite över bh:n utan att jag märkte det - och sen tog nån kort (trots mina envisa protester).

Det var det enda kortet jag hade på mig från midsommaren och jag ville minnas den i min blogg, då det är första gången jag firar midsommar som tonåring. Men såklart så hamnar denna bild på ett svenskt forum där killar sitter och diskuterar min kropp och mina bröst. Fan, vad trött jag blev.

Och som dysmorfofobiker hade jag kunnat ta riktigt illa vid mig och blivit mer sjuk över det. Men istället tog satte jag en stor CENSURruta över brösten på den bilden. Mohahaha! För bilden var länkad, så ska nån titta på den igen så får dem fram den bilden.

Så om jag märker att nån missbrukar mina bilder så kommer jag ta bort/ändra de jag inte riktigt kan stå för. Så som midsommarbilden. De bilder jag tagit själv, som jag tagit med ett konstnärligt syfte [och som jag sa - nakenhet måste inte vara nåt porrigt] och i en djupare tanke att jag vill utmana min dysmorfofobi - de bilderna står jag helhjärtat för.
Sen vad andra puckade, hormonstinta killar tycker om dem - det är deras problem.

Men jag vet att långt ifrån alla inte kan förstå att bilderna är mindre påklädda. Men för mig så symboliserar det så mycket. Ska skriva en text om det i bloggen snart. :)

Men det kommer alltid finnas idioter som missbrukar andras bilder och kränker deras integritet. Som när jag såg en dokumentär häromdan där flera killar hade tagit sig in å nån DATOR och snott privata sexbilder och sen lagt ut på sexsidor (med personuppgifter!!) och tjänat pengar på dem. Sånt får mig att må illa, för de har inte ens en psykiskt störning som pedofiler. De är bara allmänt korkade och respektlösa.

Skulle kunna fortsätta denna diskussion i evigheter :) Förlåt Karin som sa att du inte ville ha nån debatt om detta, men det är ett intressant ämne.

Önskar er alla en fin kväll! Kramar

Anonym sa...

Sanna/aurosia :Hej! Ja det är en trevlig och intressant diskussion vi har. Vad jag menar också med nakna barn är att många föräldrar säger att barnen SKA gå nakna. Annars är de inga barn eller får vara barn. Dessutom använder en del föräldrar ordvändningar så att man har en känsla av att barnet blir ett objekt. De kan sitta och skryta om vilken unge som är mest naken och att "min unge är visst jämt naken". Så är inte Karins blogg och kommentarer. Det måste jag faktiskt säga trots det jag skrev tidigare. Dessutom är hon en förbaskat skicklig fotograf.
Förresten så har du själv en härlig blogg med kloka ord. NI måste ha bra klokhetsgener i släkten. Så mycket djup och filosofi istället för de vanliga utseendefixerade bloggarna om kläder hit och dit....
Jag säger också förlåt Karin men jag tror kanske att du var orolig över att fler skulle skriva om din lilla grabb och korten på honom. Han är ju makalöst söt och så där lagom knubbig. Jag förstår varför du skriver lite då och då att du vill pussa på honom. Vilket liten lintott och solstråle va?
Kramar på er från anonyma Marita