söndag 8 februari 2009

Världens bästa kost suss :)

Jag har fått en fråga om de jag skrev i tidigare inlägg om att äta var tredje timme. Jag ska ge er mina "gå ner i vikt tips".

För 8 år sedan (VA F*N E DE 8ÅR SEDAN!! Var tar tiden vägen??)
träffade jag världens underbaraste kostrådgivare Susanne!
Mina föräldrar har ett kontor på Kungsgatan i Stockholm och Susanne hyrde rum av mina föräldrar.
Min pappa blev så förtjust i henne att han erbjöd mig att få gå hos henne gratis, pappa betalade. (pappa=min lådsaspappa Björne)

När jag kom till Susanne första gången gömde jag mig i stora kläder, hatade min kropp och kunde knappt se mig själv i spegeln! Susanne hjälpte mig inte bara med att bli av med 10 kg, hon fick mig även att blomma ut!
Jag väger 1 kg mer nu en när jag kom till henne första gången och endå älskar jag mig själv mer nu en då! Hon fick mig att slänga bort Karin som gömde sig i stora tröjor och pösiga byxor.

Susanne lärde mig att om man bara äter rätt, så att blodsockret är på en bra nivå så går man ner i vikt och mår mycke bättre.
När man slarvar och inte äter regelbundet, sjunker blodsockret och man blir sugen på fel saker!
Jag fick en fri dag i veckan, då jag kunde äta precis vad jag ville. Oftast blev det godis och b-sås och pommes de dagarna, men efter ett tag minskade suget efter godis och feta såser.
Om jag skötte mig bra alla de andra 6 dagarna så spelade inte en svullardag någon roll. Jag gick hos Susanne och vägde mig 2-4 gånger i månaden. Då tog jag med mig min matdagbok, i den hade jag skrivit allt jag hade ätit varje dag. Var jag duktig fick jag en guldstjärna :) När vi träffades berättade Susanne vad jag skulle tänka på och kom med en massa bra tips och tänk.

Så här lyckades jag då:
Jag gick 45 minuter innan frukost 3-4 gånger i veckan.
Går man innna frukost bränner man mer fett! Kroppen har inget annat en fettet att förbränna.
Jag åt frukost, frukt, lunch, frukt, middag och kvällsmål.
Mina frukostar bestod av minimjölk med brunflakes, eller grovt bröd med leverpastej och gurka.
Lunch och middagar bestod av "vanlig mat", kyckling, kött, fisk, potatis, pasta, ris och grönsaker. Ville jag äta sås fick jag bara ta 1 msk sås. Mellan målen åt jag frukt, oftast bananer eller äpple. (jag jobbade på Coop Forum, på bröd/frukt/mejeri, så när dom andra tog rökpaus tog jag fruktpaus :) kvällsmålet bestod av en smoothie gjord på yougurt med lite fett och bär som jag mixade. eller en grov smörgås med leverpastej. Det skall vara hela korn i brödet!

Eftersom min kropp tar låååång tid på sig att gå ner i vikt, tog det några månader innan vikten började rasa.
Men jag gick ner 10 kg och mådde fantastiskt bra!

Då trodde jag aldrig att jag skulle gå upp alla kilona och mer där till!
Men jag gick in i väggen, tappade all fokus och ville bara dö, sen blev jag gravid och nu sitter jag här och måste göra samma resa igen!
Jag vet hur man gör för att gå ner i vikt, jag har alla redskap, men av någon andledning så gör jag inte de jag ska! Men jag ska ta mig i kragen för jag vill verkligen gå ner 13 kg till (jag har ju redan gått ner 6 kg) och jag vill springa vårruset!

Jag saknar dock Susanne! Hon är en av de underbaraste människor jag träffat! Han va min inspiration och jag saknar att ha henne hejande och peppandes!!

Har ni fler frågor är det bara att hojta till!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig. Jag skall genast sätta igång och följa dina råd. Jag slarvar och hoppar över både frukort och mellanmål och äter då hästportioner av lunch och middag.
Hel fel förstår jag.
Dagbok bra tips.

Du kommer att spriga vårruset!
Kram / B

Anonym sa...

Tack för dina råd. Jag har gått upp 25 kilo på ca 6 år och sörjer oerhört. Det fanns en del pärlor bland dina tips. Du verkar bra som viktkonsulent!
Hoppas allt blir bättre och bättre......//Marita